Kijk niet maar met een historische bril naar de toekomst.

Zwaarder geschut op plan­ning is nodig, schreven we onlangs. Bij forecasting re­geert momenteel de onder­buik: wat eerder succesvolbleek, wordt herhaald. Is er dan sprake van een goede afstemming tussen vraag en aanbod? Verre van, merkt Maxim Ivashkov op, interim ana­list en planning solutions developer bij Plansis. Bij opdrachtgevers signaleer je veel inefficiency en waste op het gebied van forecasting methods and applications.

Om het interview met Maxim Ivashkov Managing Partner van Plansis te lezen klik dan op onderstaande link.

Interview Telecommerce okt. 2011

Wat stel je ter verbetering voor?

“In de praktijk ontwerpen forecasters vaak eigen methodes. Ze kiezen die aanpak die het beste past, en maken die op maat in Excel. Echter, een forecaster moet kunnen experimenteren met verschillende forecastingmodellen en -technieken. Voor de voorspelling kent elk bedrijf factoren die van invloed zijn op het callaanbod. Door maatwerkautomatisering kun je deze factoren verbinden met de historische data in een compleet forecastingsysteem.

Welke factoren zijn van invloed op langetermijn-voorspellingen?

“Dat is per bedrijf verschillend. De essentie van forecasting is dat je niet met een historische bril naar de toekomst kijkt, maar dat je varierende behoeftes van de klant blijft ontdekken en volgen.